Accountants verbeteren opleidingsniveau, hulpmiddelen en risicoanalyse maar roepen tegelijkertijd steeds harder dat ze geen garanties kunnen geven. Dat blijft ook zo. Wat moeten accountants dan doen om deze situatie te verbeteren? Nog harder roepen? Of iets fundamenteels veranderen in de risicoanalyse????
Ondanks de aangekondigde verbeteringen blijven accountants kwetsbaar als het gaat om het zien aankomen van debacles, zoals een plotselinge deconfiture en jaarrekeningfraude. Er is dan directe schade (afwaardering) en indirecte schade (beslissingen van derden werden gebaseerde op verkeerde informatie). Alle betrokken partijen wijzen dan naar elkaar en niemand wil alleen de verantwoordelijkheid nemen, terwijl curatoren megaclaims bij de accountant deponeren.
De MRI-Scan voor Accountantsland 
In Accountantsland zien we de intrede van de OK-Score rating als MRI-Scan bij accountantskantoren. Wat doet die OK-Score rating?
Allereerst wat is een rating ? Een rating is een rapportcijfer dat door een onafhankelijke partij wordt gegeven aan een onderneming, en waaraan in één oogopslag de vitaliteit van de onderneming valt af te lezen. Een “slechte rating” betekent een verhoogd risico op een debacle zoals een faillissement, een sterke beursval, een verborgen megafraude of dergelijke. Snelle en deskundige actie is geboden.
De individuele accountant versterkt met de OK-Score zijn eigen oordeel. Het accountantskantoor dat  de OK-ratings op grote schaal toepast, versterkt ook zijn risicoprofiel. Hebben onze accountants niks gemist? En: als het probleem tijdig wordt gesignaleerd, kan er nog worden ingegrepen voordat het te laat is. Door de bijbehorende adviezen verdient de diagnose-tool zichzelf terug.
Nu zult u zeggen: ja maar ratingbureaus hebben de subprimecrisis in de VS niet voorspeld. En enkele dagen voor het Worldcom-debacle kreeg dat bedrijf juist nog een betere rating. Dat is toch geen serieuze diagnose-tool? Welnu, ratingmethodes staan niet stil. De computermodellen evolueren en worden dynamischer, het zijn learning models geworden die wel degelijk inconsistenties, trends en afwijkingen signaleren die soms nog voor het deskundige oog verborgen zijn. Het OK-Rating Institute is een bureau dat zo’n vernieuwde ratingmethode ontwikkeld heeft en die inderdaad als early warning system werkt.
 
| Beursfonds | Debacle | Wanneer | OK-Score meldt: “Direct ingrijpen vereist” | 
| Getronics | Verborgen   verlies | 2007 | 2006 halfjaarcijfers | 
| Parmalat | Faillissement    | 2004 | 2002 halfjaarcijfers | 
| Ahold | Beursval  | 2003 | 2001-jaarcijfers | 
| WorldCom | Faillissement    | 2001 | 1998-jaarcijfers | 
| Enron | Faillissement    | 2001 | 1998-jaarcijfers | 
| L&H | Faillissement    | 2000 | 1998-99 jaarcijfers | 
| Ceteco | Faillissement | 1999 | 1997-jaarcijfers | 
Het OK-Rating Institute richt zich onder meer op accountantskantoren. De OK-Score heeft zichtbare voordelen ten opzichte van de ratings van de oude bekende ratingbureaus: snel, goedkoop en vooral sterk in het tijdig aantonen van naderende debacles. De OK-Score wordt overigens ook aangeboden als ratinginstrument aan het brede bedrijfsleven, private equity, vermogensbeheerders  professionele privé-beleggers, overnemers en overnamekandidaten, financiële instellingen.
| Stap   1: Formering team | De OK-Score wordt gegeven   door een team van het OK-Rating Institute dat bestaat uit een financieel   analist en een registeraccountant. | 
| Stap   2: Invoer | Om de OK-Score te bepalen   worden de gecontroleerde geconsolideerde jaarrekeningen van de laatste vijf   boekjaren door het team ingevoerd in het ratingmodel. Alle soorten GAAP. Geen   financials en bouwbedrijven (a-typische balansen). | 
| Stap   3: Herrubricering | Sommige financiële gegevens   worden daarbij geherrubriceerd. Er wordt rekening gehouden met stelselwijzigingen,   gebroken boekjaren en andere zaken die de vergelijkbaarheid en de analyse van   de cijfers beïnvloeden.  | 
| Stap   4: Berekening | Vervolgens bepaalt het   model de OK-Score van de onderneming voor elk van de ingevoerde boekjaren. De   rating wordt afgegeven over de laatste drie boekjaren. | 
| Stap   5: Analyse en rapport | De scores worden   geanalyseerd door het team en de uitkomsten van deze analyse worden   schriftelijk vastgelegd. De aangetroffen problemen worden benoemd en nader   toegelicht. Desgewenst kan het verslag ook strategische aanbevelingen   bevatten. | 
| Stap   6: Toelichting | Indien gewenst geeft het   team hierop vervolgens een mondelinge toelichting aan de opdrachtgever. | 
 
 
Geen opmerkingen:
Een reactie posten