Translate

07 oktober 2013

Nassim Taleb



GENIUS, GENUS en GENIAAL
Nassim Taleb is een genius. Althans dat vindt hij zelf ook. Hij is de uitvinder van de beginselen van de zwarte zwanen. Een diersoort die eigenlijk niet kan bestaan, maar dank zij de bijzonderheden van de Gausse Kromme wel degelijk kunnen voorkomen.

Wat bedoelt Nassim eigenlijk
Nassim bedoelt dat er altijd uitzonderingen op de regel zijn. Dat ontwikkelingen anders gaan dan voorspeld. De oudste overlevende van de Holocaust wordt bijvoorbeeld eind november 110 jaar oud.

Nassim zegt ook dat analisten [Genus] niet kunnen voorspellen. Hij krijgt daarvoor veel ruimte en media aandacht. Terecht, want het rendementsgemiddelde van de Nederlandse Banken die in de AEX beleggen blijft onder de AEX Total Return Index. Zie ook mijn bijdrage van 7 maart 2012.

In 2006 deelde ik mijn zorgen hierover al met de redactie van het FD. Zo schreef ik dat het gemiddelde van de aan- en verkoopadviezen van de twaalf door hen opgevoer­de banken zelfs nog lager uitkwam dan de AEX index, zelfs niet eens de AEX Gross Return index.

Snelheid van verwerking
Opvallend was de redactionele snelheid van dat dagblad daarover. Soms duurt het zeven jaar (2006-2013) voordat er aandacht aan wordt geschonken zoals met Nassim. Soms duurt het maar minuten. Het is maar afhankelijk wat je achternaam is, zo begreep ik uit het redactionele commentaar van het FD dit weekend. Binnen die tijd was namelijk mijn reactie als hieronder beschreven verdwenen. Er mocht geen reclame worden gemaakt. (Sic !)

De zwarte zwaan van Nassim
Ook Nassim ontkomt niet aan zijn eigen zwarte zwaan. En beetje als de tandarts die zijn vrouw met een gaatje laat zitten. Hij ontkent in feite zijn eigen stellingen omdat er ook onder analisten [Genus] een uitzon­dering zal kunnen zijn. In feite haalt hij zijn eigen stelling – paradoxaal gezien – onderuit. Dat niemand, zelfs niet van dat Dagblad hem daarop bevraagd heeft, acht ik een grote omissie. Eigenlijk een geniale vergissing, een zwarte zwaan waardig.




Geen opmerkingen: